Dobry brief to gwarancja bezstresowej realizacji projektu. Podstawy skutecznej komunikacji między klientem a wykonawcą.

Wyobraź sobie, że idziesz do salonu samochodowego. Chcesz kupić auto. Czy podajesz model, pojemność silnika i wyposażenie, o jakim marzysz? A może mówisz: poproszę samochód? Oczywiście, że analizujesz każdy najmniejszy szczegół! Jeśli tego nie zrobisz, nie wiesz, ile zapłacisz, czy auto będzie do Ciebie pasować i czy spełni wszystkie Twoje wymagania. No właśnie – tak samo działa brief.

Czym właściwie jest brief?

Najprościej rzecz ujmując, brief jest odpowiedzią na podstawowe pytania. Najpierw te dotyczące Twojej działalności – jaka jest, jaki ma charakter, jakie są cele biznesowe, kim są klienci. Później te na temat projektu, który mamy zrealizować, a więc na przykład aplikacji VR – jak sobie ją wyobrażasz, jakie ma mieć funkcjonalności, co chcesz za pomocą niej osiągnąć. Im bardziej dokładnie i sumiennie odpowiesz sobie na te i inne pytania, tym bardziej sprecyzowaną ofertę będziemy mogli przedstawić.

Dlaczego warto stworzyć brief?

Za każdym razem, korzystając z usług, musimy sformułować swoje oczekiwania. Dzięki nim współpraca będzie układała się idealnie i pozwoli na osiągnięcie wspólnego celu. Pozostaje pytanie, jakie konkretne korzyści Ty zyskasz?

Dokładna wycena

To oczywiste, że zanim podejmiesz decyzję o stworzeniu swojej aplikacji lub gry, musisz poznać koszty, jakie poniesiesz. Dokładne określenie tego, jakie zadanie ma ona spełniać i jak ma działać krok po kroku pozwoli nam na precyzyjną wycenę. Z naszego doświadczenia wynika, że im więcej szczegółów poznamy na początku, tym mniej poprawek pojawi się w późniejszych etapach pracy.

Terminy

Zaprojektowanie, a później zaprogramowanie każdej, nawet pozornie drobnej, funkcjonalności zajmuje czas. Poznanie wszystkich oczekiwań na samym początku sprawia, że realizacja projektu się nie przedłuża i możemy podać konkretne daty końca różnych etapów. To szczególnie ważne w momencie, kiedy aplikacja jest częścią większej kampanii marketingowej i o żadnych opóźnieniach nie może być mowy.

Większy komfort korzystania

Za każdym razem, kiedy zaczynamy nowy projekt, staramy się wziąć pod uwagę wszystko, każdy ruch, który użytkownik może wykonać. Jest wiele elementów w aplikacjach, z których korzystasz na co dzień, których nawet nie zauważasz, a które wpływają na komfort użytkowania. Widzisz je dopiero wtedy, kiedy nie działają – przycisk, którego się nie da kliknąć czy mało intuicyjny interfejs. Im dokładniej poznamy Twoje oczekiwania co do funkcjonowania aplikacji, tym lepiej będziemy mogli ją dopracować.

Jak napisać dobry brief?

Najłatwiej będzie Ci zacząć od części, opisującej Twoją działalność. Zapisz tam wszystko, co uznasz za ważne, począwszy od nazwy i firmowej kolorystyki, przez klientów, jakich chcesz mieć czy wizerunku, do którego dążysz, aż do celów biznesowych i marketingowych oraz efektu, jaki chcesz osiągnąć przez zrobienie swojej aplikacji.

Teraz przechodzimy do kolejnej części, czyli dokładnego wyobrażenia sobie tego, co mamy wspólnie stworzyć. Sprawdź, czy na rynku nie ma podobnego produktu, a jeśli jest, przeanalizuj go. Możesz też wziąć pod lupę jakąkolwiek inną aplikację. Działanie wielu z nich jest bardzo podobne – po włączeniu pojawia się ekran ładowania, następnie powitalny z nazwą lub logo, dalej z reguły jest samouczek, który pokazuje użytkownikowi możliwe działania.

Wymyślanie funkcjonowania swojej aplikacji warto oprzeć o tzw. customer journey. To ścieżka, jaką przechodzi klient (lub użytkownik), korzystający z naszego produktu. Krok po kroku zapisz, co powinno się dziać – możesz to zapisać, naszkicować, a nawet zaprojektować w programie graficznym. Czy na początku powinien pojawić się regulamin do akceptacji? Jak ma wyglądać samouczek? Jakie funkcjonalności są konieczne i na jakiej zasadzie powinny działać?

I co dalej?

W wielu kwestiach będziemy mogli Ci pomóc, korzystając z naszego doświadczenia. Stworzyliśmy już wiele aplikacji, przez co wiemy, które rozwiązania są najbardziej przyjazne dla użytkownika. Mimo to, im dokładniejszy będzie brief, tym mniej zaskoczeń pojawi się przy projektowaniu i programowaniu. Dlatego warto, żebyś skorzystał z powyższych wskazówek i spróbował jak najwięcej ze swoich pomysłów zapisać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *